Strony

poniedziałek, 30 listopada 2020

Alicja w krainie słów - gra planszowa


Tytuł: Alicja w krainie słów
Wydawnictwo: Egmont Polska
Data wydania: 18.11.2020
Wiek: 10+
Czas gry: 25 minut
Liczba graczy: 3-8


Herbatka w miłym towarzystwie!

"Alicja w krainie słów" to najnowsza gra planszowa Egmont Polska, która jest bardzo ciekawą i przyjemną planszową wariacją na temat "Alicji w Krainie Czarów" Lewisa Carrolla. W trakcie gry wszyscy jej uczestnicy spotykają się na herbatce u Królowej Kier, która proponuje swoim gościom słowną rozgrywkę, w trakcie której nie będzie można wypowiadać pewnych słów ;)


O co w tym wszystkim tak naprawdę chodzi? Oczywiście w pierwszej kolejności o dobrą zabawę :) A polega ona na tym, że każdy z graczy (może ich być od 3 do 8) może wcielić się w wybraną przez siebie postać znaną z bajki "Alicja w Krainie Czarów" (nie jest to oczywiście konieczne, ale to bardzo fajna opcja gry), a następnie wziąć udział w zabawie polegającej na podawaniu słów z określonej kategorii zanim upłynie przeznaczony na to czas. A wszystko bez używania wskazanych wcześniej, zakazanych liter.


Gra składa się z następujących elementów:
1 grający imbryk (do odmierzania czasu)
8 kart postaci
8 kart punktacji
60 kart tematów rozgrywki
42 żetony punktów
3 żetony czasu
1 żeton Pana Gąsienicy
25 kart zakazanych liter


Sporo tego, aczkolwiek nie ma potrzeby od razu ślęczeć jakoś bardzo wnikliwie nad instrukcją, grę można prowadzić bowiem aż w trzech trybach: podstawowym, zaawansowanym i dla dzieci. Pierwszy oraz trzeci tryb są bardzo proste i intuicyjne, a gra w zasadzie toczy się sama z siebie :)


Najprostsze warianty gry nie powinny raczej nikomu sprawić trudności. To wszystko jest naprawdę dziecinnie proste :) Rozgrywkę rozpoczyna najmłodszy gracz kartą Królowej Kier, wybierając z dwóch kart tematu rozmowy jeden (drugi jest odrzucany), a następnie dobiera dwie karty liter – niebieską i fioletową z przetasowanego stosu. W ten sposób określone zostają zakazane litery, których nie wolno używać w trakcie gry. Następnie uruchamia się przyciskiem imbryk i tym samym rozpoczyna się kolejka. Gra toczy się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i trwa tyle rund ilu jest graczy. Słowa w fazie rozmowy powinny być nazwami zwierząt, przedmiotów, ludzi, czynności lub nazwami własnymi, które są powszechnie znane i mogą być tym samym w drodze głosowania graczy uznane za prawidłową odpowiedź. Punktacja przyznawana jest po zakończeniu rundy, gdy wypowiedziane słowo nie posiada litery zakazanej i nie zostało już użyte przez innego gracza oraz jeśli padło przed zakończeniem odmierzania czasu przez imbryk. Punkty przyznawane są według kart
 punktacji leżących przed graczami. Zwycięzcą jest postać z największą ilością punktów.


Zaawansowany wariant gry wymaga użycia większej liczby zakazanych kart liter (z talii w pozostałych kolorach), a także pozwala na wybranie własnej postaci, w którą wciela się gracz. Każda taka postać ma własne możliwości i zdolności, warto więc zapoznać się z nimi przed startem gry. I tak na przykład Pan Gąsienica umożliwia (za pomocą dedykowanemu tej postaci żetonowi) odebranie połowy punktów z danej rundy wybranemu graczowi, Alicja może dodawać sobie połowę punktów z karty swojej punktacji, Kot z Chesire może omijać niewygodne kolejki, Bliźniacy wykorzystują żetony czasu, Biały Królik utrudnia innym zadanie dodatkową fioletową kartą z zakazaną literą, Dwójka Kier może zmuszać graczy do ponownego rozegrania kolejki, a Kapelusznik posiada przywilej restartowania imbryka i tym samym dodawania sobie czasu potrzebnego na udzielenie odpowiedzi :)


Niewątpliwie wielką frajdę sprawi każdemu zawodnikowi fantastycznie przemyślany imbryk, który odmierza czas :) Prezentuje się on bardzo elegancko - niczym na prawdziwej proszonej herbatce dla gości :) Wesoła melodyjka odmierzająca czas uatrakcyjnia rozrywkę i podnosi poziom emocji przy każdym jej uruchomieniu. Gadżety tego rodzaju zawsze podnoszą wartość całej gry i są świetnym sposobem na uczynienie rozgrywki przyjemną i wesołą - nie inaczej jest i w tym przypadku :)


Gra jest w gruncie rzeczy bardzo prosta. Wariant zaawansowany może co prawda sprawiać wrażenie, że wymaga naprawdę wnikliwego wgryzienia się w labirynt zasad określonych w instrukcji, ale to tylko pozory. Wszystko jest tutaj do opanowania, a tak naprawdę nie ma chyba takiej planszówki, której nie trzeba pod kątem zasad przestudiować w celu pełnego wyczerpania możliwości całej gry.


"Alicja w krainie słów" przeznaczona jest co prawda dla graczy powyżej 10 roku życia, jednak mogę z przyjemnością zaświadczyć, że młodsi gracze także z powodzeniem mogą w tę grę zagrać :) Gra z moją siedmioletnią córką nie była dla niej ani za trudna, ani niezrozumiała. Świetnie się przy niej bawiła, a w przypadku dzieciaków w takim wieku "Alicja..." może być także znakomitym treningiem praktycznego używania zasobów posiadanego słownictwa, jak również jest dobrym ćwiczeniem logicznego myślenia, pamięci oraz znajomości alfabetu. Tak więc absolutnie nie sugerujcie się ograniczeniami wiekowymi opisanymi na pudełku i jeśli macie dzieci młodsze niż 10 lat - grajcie z nimi śmiało! :) 


Planszówka znakomicie sprawdzi się na każdej imprezie rodzinnej oraz w gronie znajomych. Gra jest ponadto fajnym pomysłem na rodzinne spędzenie czasu, co może się przydać zwłaszcza w nadchodzące długie, zimowe wieczory. Bawić mogą się z powodzeniem zarówno dorośli, jak również dzieci :)

Gorąco polecam!


Dziękuję Egmont Polska za egzemplarz recenzencki!

#AlicjaWKrainieSłów #EgmontPolska #GraPlanszowa








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz