Strony

sobota, 17 sierpnia 2024

Integracja sensoryczna. Jak pomóc dziecku z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego w rozwijaniu umiejętności samoregulacji i nauce uważności - Stephanie M. Foster


Autor: Stephanie M. Foster
Data wydania: 04.03.2024
Liczba stron: 136


"Naprawić" zmysły.

Problemy na polu zaburzonej integracji sensorycznej to problem, który może dotykać wielu z nas - także dzieci. Kłopoty na polu odbierania i przetwarzania zmysłowego (bo do tego można sprowadzić problemy z SI - skrót to nic innego jak "sensoryczna integracja") wymagają interwencji; przede wszystkim w formie praktycznej, nie zaszkodzi jednak włączyć w ten proces także teorii - np. takiej, jak ta zaproponowana przez Stephanie M. Foster w książce "Integracja sensoryczna. Jak pomóc dziecku z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego w rozwijaniu umiejętności samoregulacji i nauce uważności".


Zacząć wypada od tego, czym w swej istocie jest integracja sensoryczna. Najprościej będzie powiedzieć, że jest to sposób, w jaki nasz mózg przetwarza informacje odbierane przez zmysły. Pozwala to człowiekowi na celowe działanie, właściwe reakcje organizmu, umożliwia również selekcję informacji i odwołuje się do wcześniejszych doświadczeń. W przypadku problemów dzieci w tej przestrzeni pomaga zazwyczaj terapia sensoryczna - zabawa ukierunkowana na uczenie dziecka odpowiedniego reagowania na bodźce zewnętrzne i wrażenia zmysłowe. Dziecko podczas kontrolowanej zabawy uczy się w ten sposób jak porządkować i organizować różnorodne bodźce docierające do niego za pośrednictwem różnych zmysłów.


Dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego (czyli zaburzeniami integracji sensorycznej) mogą gorzej radzić sobie w interakcjach z nauczycielami, rówieśnikami, a nawet rodzicami. Przetwarzanie sensoryczne to normalny proces, który występuje u każdego człowieka. Wszystkim nam zdarzają się lepsze i gorsze dni, ale dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej czasami odbierają bodźce zmysłowe tak intensywnie, że utrudnia im to codzienne funkcjonowanie. W ich oczach drobne trudności mogą urastać do rangi poważnych problemów. Dzieci te mają kłopot z samoregulacją, którą na szczęście można usprawnić!


Właśnie w tym pomaga książka dr Stephanie M. Foster, terapeutki zajęciowej z ponad trzydziestoletnim doświadczeniem. Składa się ona z dwóch części. Z części pierwszej dowiesz się, czym jest przetwarzanie sensoryczne i jak zachowują się dzieci, u których jest ono zaburzone. Autorka przybliża tu także pojęcie samoregulacji i wyjaśnia, na czym polega praktyka uważności. W części drugiej znajdziesz 60 przyjemnych i ciekawych ćwiczeń do pracy z dzieckiem z zaburzoną integracją sensoryczną. Zaspokoją one potrzeby sensoryczne twojego dziecka, a także pomogą mu poprawić samoregulację i nauczyć się uważności.


W rezultacie dziecko:
- zacznie odczuwać radość i spokój;
- pogłębi współczucie;
- rozwinie wyobraźnię i kreatywność;
- poprawi umiejętność koncentracji;
- zwiększy pewność siebie.

Książka jest istną skarbnicą teoretycznej i praktycznej wiedzy na temat zaburzeń związanych z przetwarzaniem zmysłowym. Co więcej, balans zawartości przechyla się tutaj na stronę praktyki, co może znacząco pomóc chociażby w domowych ćwiczeniach (przedstawione ćwiczenia są bowiem absolutnie bezpieczne i można je bez obaw stosować samemu w trosce o codzienną pomoc naszemu dziecku).

Gorąco polecam!

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne - dziękuję.

#integracjasensoryczna #stephaniemfoster #gwp #gdańskiewydawnictwopsychologiczne #cosnapolce #bookstagram #bookreview #czytamksiazki #recommendedbooks #psychologia #ksiazkipsychologiczne #instabooks #instabookspoland
 












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz