piątek, 8 września 2023

Ubongo Shimo - Grzegorz Rejchtman


Tytuł: Ubongo Shimo
Autor: Grzegorz Rejchtman
Wydawnictwo: Egmont Polska
Data wydania: 23.08.2023
Wiek: od 8 lat
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 25 minut


Nie zakrywaj pól!

Znakomita seria gier "Ubongo" doczekała się właśnie kolejnej odsłony o podtytule "Shimo". Rozgrywka jest nieco podobna do innych gier z tej serii - chodzi bowiem o ułożenie konkretnego wzoru z dostępnych elementów w jak najkrótszym czasie - ma jednak w sobie tym razem bardzo fajny powiew świeżości i element, który szalenie uatrakcyjnia grę, a jest nim fakt, że na karcie z danym zadaniem nie możemy zakryć pól specjalnych!


"Ubongo Shimo" to najnowsza rodzinna gra Grzegorza Rejchtmana, twórcy bestsellerowej serii „Ubongo”. Tym razem wszyscy gracze będą starali się jak najszybciej ułożyć na swoich kartach wzór tak, aby nie zasłonić wskazanych pól specjalnych. Cztery poziomy trudności umożliwiają dostosowanie gry do wieku i doświadczenia graczy.


Gra pomyślana jest jako rodzinna rozrywka (można rzecz jasna grać też w gronie przyjaciół ;) ) oraz jako sposób na ciekawe spędzenie czasu - zastosowanie jest dowolne, a jego sednem jest kreatywne zaangażowanie naszych szarych komórek. I dużym plusem tego pomysłu jest to, co od zawsze stanowi o sile planszówek - nie ma tu konieczności odpalania telefonu, czy komputera.


Elementy gry:
40 kart 1 poziomu (zielone karty)
40 kart 1 poziomu (żółte karty)
40 kart 3 poziomu (pomarańczowe karty)
40 kart 4 poziomu (czerwone karty)
40 klocków (po 10 na gracza)
9 klejnotów (3 żółte, 3 zielone, 3 niebieskie)
1 klepsydra (60 sekund).


W grę można zagrać samemu, lub w towarzystwie trzech osób (łącznie może grać równocześnie czterech graczy). Każdy z graczy otrzymuje na początek zestaw 10 kolejno ponumerowanych klocków w tym samym kolorze; mają one różne kształty. Będziemy musieli używać ich mądrze, z refleksem i bazując na spostrzegawczości - od tej bowiem pory zaczyna się zabawa!


Gra polega na ułożeniu w jak najkrótszym czasie wylosowanych zestawów z wzorami-łamigłówkami, które wyobrażone są na kartach gry o różnym stopniu trudności. Do ich ułożenia służą nasze klocki - musimy je tak dopasować do łamigłówki, aby nie zasłonić pogrubionych pól specjalnych; obrazek łamigłówki musi zostać przez nas odwzorowany idealnie za pomocą tylko tych klocków, na które pozwala zadanie. Czas ma tutaj ogromne znaczenie, wygrywa bowiem ten, kto dokona tego najszybciej!


Ten, kto zrobi to pierwszy, woła "Ubongo!", przewraca klepsydrę i od tego momentu pozostali gracze mają tylko minutę na ułożenie wzoru (można też zastosować tutaj własne zasady dotyczące klepsydry, albo nawet w ogóle z niej zrezygnować). Nagrodą za wykonanie zadania jest klejnot - każdy kolor klejnotu ma inną punktację, warto zatem (w kontekście całej gry, która trwa 9 rund) spieszyć się z wykonaniem kolejnych zadań.


Gra może mieć więcej niż jeden schemat rozgrywki i punktacji. Jeśli bowiem np. gra ze sobą dziecko i dorosły, to dziecko może wykonywać wzór z kart najłatwiejszych, a dorosły z kart o wyższych poziomach trudności (których łącznie mamy 4). W grę można też grać samemu - np. na czas, sprawdzając, ile łamigłówek uda nam się ułożyć w, powiedzmy, 10 minut? Tutaj mamy już pełną dowolność w kreatywnym modyfikowaniu proponowanych zasad gry.


"Ubongo Shimo" wymaga myślenia przestrzennego i bez wątpienia pozwala rozwijać naszą wyobraźnię (i to nie tylko tę przestrzenną!). Czas przy grze mija niesamowicie szybko i jest to naprawdę znakomita zabawa - i to tym lepsza, że wspólna! Planszówka w stylu "Ubongo" to świetny pomysł na spędzenie wieczoru lub popołudnia; dobra zabawa gwarantowana!

Dziękuję 
Egmont Polska za egzemplarz recenzencki.

#ubongoshimo #ubongo #grzegorzrejchtman #egmont #egmontpolska #planszówki #grybezprądu #gramywplanszówki #graniełączy #graplanszowa #bookstagram #dladzieciidladorosłych #wspólnespędzanieczasu #pomysłnawieczór












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz