piątek, 8 września 2023

Pędzące żółwie. Extreme - Reiner Knizia


Seria: Pędzące żółwie
Autor: Reiner Knizia
Wydawnictwo: Egmont Polska
Data wydania: 23.08.2023
Wiek: 6+
Liczba graczy: 2-6
Czas gry: 30 minut


Sałata na horyzoncie!

Lubicie żółwie i sałatę? Jeśli nie znacie jeszcze genialnej planszówki Reinera Knizi, "Pędzące żółwie", to czas najwyższy te braki nadrobić! A jeśli ją znacie, to także warto do wspomnianej gry powrócić, okazja jest bowiem ku temu idealna - oto bowiem możemy od niedawna cieszyć się najnowszą odsłoną wspomnianej planszówki o podtytule "Extreme".


Czy wspomniany podtytuł oznacza, że czeka nas wyzwanie z gatunku tych ekstremalnych? Jak najbardziej! Poza standardowym mechanizmem rozgrywki czekają nas tutaj bowiem dwa urozmaicające dodatki do gry w postaci czarnego żółwia i kruka, a także kilka zmian na dobrze znanej z poprzednich odsłon gry planszy. Trasa jest dłuższa i pełna zaskakujących niespodzianek przygotowanych przez złośliwe krety. Żółwie będą musiały także przekroczyć rzekę i unikać czającego się w krzakach lisa! 


Podstawa rozgrywki jest w odsłonie "Extreme" niezmienna. Oznacza to, że celem gry jest - w dalszym ciągu - jak najszybsze dotarcie przez naszego żółwia do czekającej na linii mety sałaty. Jak to zrobimy? Całkowicie dowolnie! - wprowadzając innych w błąd, podróżując na cudzych, żółwich skorupach, lub też otwarcie: jak najszybciej pędząc do mety!


Elementy gry:
1 plansza
6 figurek żółwi (w 6 kolorach) dla graczy
6 kwadratowych kafelków właściciela
6 okrągłych żetonów z kretami
59 kart wyścigu
1 figurka czarnego żółwia
1 figurka kruka.


Na początku gry każdy z graczy (może ich być od 2 do 6) losuje swój kartonik żółwia w określonym kolorze. Druga sprawa - nie pokazujemy innym graczom koloru swojego żółwia! To ma być dla innych zagadka aż do samego końca, która umożliwi nam zastosowanie różnych (w tym także podstępnych) strategii w trakcie gry.


Żółwie ustawiają się na starcie (co ważne - wszystkie 6, niezależnie od liczby graczy), a każdy z graczy otrzymuje po 5 (z 59) kart wyścigu, za pomocą których pionki żółwi będą poruszać się po planszy. Karty umożliwiają poruszanie się żółwi w różnych kolorach o jedno lub o dwa pola do przodu, albo o jedno lub o dwa pola do tyłu. Są też karty specjalne (działające na tej samej zasadzie, tj. o jedno lub dwa pola w różne strony), dające graczowi dowolność co do tego, którym żółwiem poruszy się na planszy. Możliwości jest tu sporo, w tym m.in. tryb "turbo" pozwalający na przyspieszenie na planszy najwolniejszego w danym momencie żółwia oraz tryb spowalniający tego z nich, który w danej chwili dotarł najdalej.


Jeśli któryś z żółwi stanie na polu, gdzie stoi już inny żółw, to... wskakuje mu na skorupę i podróżuje na jego grzbiecie :) To fajny sposób na dotarcie trochę dalej bez cienia własnego wysiłku :) To także dobry sposób na wprowadzenie innych uczestników rozgrywki w błąd - wszak do samego końca nie mają wiedzieć, kto ma jaki kolor.


Pola specjalne to rzeka, lis i 6 kopców kreta. Jeśli żółw stanie na polu rzeki, to musi się cofnąć na poprzednie pole - jedyny sposób jej ominięcia to przeskoczenie o 2 pola naprzód. Pole lisa oznacza, że każda żółwia "piramida" złożona z dowolnej liczby żółwi rozpada się natychmiast na pojedyncze pionki. Kopce kreta kryją w sobie rozlosowane na początku gry 6 możliwości: przesunięcie się o 2 pola naprzód (taką opcję oferują dwa krecie kopce), cofnięcie się na start, cofnięcie się o 1 pole w tył, ponowne zagranie karty "z ręki" oraz zagranie dodatkowej karty z wierzchu talii.


Czarny żółw nie ma właściciela, a stanięcie na jego polu w trakcie gry nie wiąże się z niczym szczególnym, chyba że jesteśmy na tym samym polu co on na końcu gry - wtedy odpadamy z wyścigu i jesteśmy nieklasyfikowani. Gorsza sprawa to kruk - żółwie się go boją, więc jeśli któryś stanie na polu zajmowanym przez kruka, to zastyga w bezruchu, a kruk porusza się dalej według wskazań karty.


"Pędzące żółwie. Extreme" to świetna zabawa dla każdego w wieku powyżej 6 lat. Przy grze można bawić się bez końca! Element niewiedzy w kwestii tego, kto jest kim, w połączeniu z ruchami ciągle zmieniającymi sytuację na planszy są ekscytujące i decydują o tym, że planszówka jest niesamowicie grywalna i ani trochę się nikomu z graczy nie nudzi! A o to właśnie w tego typu grach chodzi :)


Gorąco polecam!

Egmont Polska - dziękuję.

#pędząceżółwieextreme #pędząceżółwie #reinerknizia #egmont #egmontpolska #planszówki #grybezprądu #gramywplanszówki #graniełączy #graplanszowa #bookstagram #dladzieciidladorosłych #wspólnespędzanieczasu #pomysłnawieczór












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz