czwartek, 18 marca 2021

Na zdrowy rozum. Dlaczego podejmujemy nieracjonalne decyzje - Ori Brafman, Rom Brafman


Tytuł: Na zdrowy rozum. Dlaczego podejmujemy nieracjonalne decyzje (tytuł oryginału: Sway. The Irresistible Pull of Irrational Behavior)
Cykl: Inwestuj w siebie
Autor: Ori Brafman, Rom Brafman
Wydawnictwo: Kompania Mediowa
Data wydania: 24.02.2021
Liczba stron: 192


Wyjaśnić nieracjonalne.

Dlaczego postępujemy czasem irracjonalnie? Dlaczego podejmujemy decyzje, które z rozsądkiem i z logiką mają niewiele wspólnego? Takie decyzyjne sytuacje zdarzają się chyba każdemu z nas. Gdyby jednak spytać każdego z nas z osobna dlaczego podjął taką, a nie inną decyzję, to najczęściej nie potrafilibyśmy tego sensownie wytłumaczyć. Autorzy niniejszej książki próbują zrobić to poniekąd za nas, biorąc na warsztat problem nieracjonalności w naszym życiu.

Sytuacji, w których decydujemy na przekór rozsądkowi i logice znaleźć można w życiu mnóstwo i dotyczą one w zasadzie każdej sfery życia. Czasem chcemy dopasować się dzięki naszemu wyborowi do większości, czasem chodzi o emocje, czasem o brak czasu do namysłu, czasem o chęć wpasowania się w obowiązujące trendy, czasem o zwykły impuls podyktowany chwilą bieżącą… Niestety decyzje są w życiu dorosłego człowieka czymś wiążącym i zawsze trzeba się zmierzyć z ich konsekwencjami. W przypadku decyzji nieracjonalnych bywa to bolesne.


Bracia Brafman podchodzą do tematu w bardzo rzetelny, fachowy sposób, zaprzęgając na potrzeby wyjaśnienia całego zjawiska współczesne zdobycze psychologii, jak np. tezy społecznej psychologii organizacji i ekonomii. Ponadto jeden z braci-autorów jest psychologiem, a drugi… przedsiębiorcą (!); takie połączenie rzuca nowe światło na całe omawiane zagadnienie, które można rozpatrywać także pod kątem biznesowo-marketingowym (wszak do tego także sprowadza się marketing: na łapaniu nas za rękaw i nakłanianiu do podjęcia w konkretnej chwili wiążącej decyzji, która dla marketingowca będzie nad wyraz korzystna, a dla nas… już niekoniecznie).

Z psychologicznego punktu widzenia za nieracjonalne decyzje odpowiadają wykształcone w naszych umysłach schematy zachowań, głęboko zakorzenione lęki oraz chęć wpasowania się w otaczającą nas społeczność. Mowa m.in. o chęci unikania straty, o potrzebie zrobienia wrażenia, czy o efekcie potwierdzenia, który w założeniu ma utrzymać w nas pewien stały poziom poczucia własnej wartości. Natomiast patrząc na sprawę z biznesowego punktu widzenia najczęściej po prostu ulegamy PR-owcom, którzy świetnie wykonują swoją pracę; ich zadaniem jest bowiem złapać klienta i skłonić go w krótkim czasie do decyzji np. o zakupie – jedyną wartością jest tutaj potencjalny zysk sprzedającego, tak bowiem działa rynek. Konsekwencje podjętych przez nas decyzji to już potem tylko i wyłącznie nasz problem.


Bracia Brafman bardzo trafnie rozkładają opisywany czynnik nieracjonalny na części składowe. Wszystkie zamieszczone w książce wywody są nad wyraz klarowne, jasne, a także pełne anegdot i wziętych z życia, obrazowych przykładów. Lektura jest w efekcie nie tylko przyjemnością, ale i wartościowym studium tego, jak bronić się przed nieracjonalnością w podejmowaniu decyzji we własnym życiu. Taka nauka z pewnością nikomu nie zaszkodzi.

Polecam!
 
Dziękuję Kompanii Mediowej za egzemplarz recenzencki.

#nazdrowyrozum #dlaczegopodejmujemynieracjonalnedecyzje #oribrafman #rombrafman #kompaniamediowa #inwestujwsiebie








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz