sobota, 11 czerwca 2022

Rozwój dziecka z autyzmem. 90 ćwiczeń, które pomogą twojemu dziecku rozwinąć potrzebne umiejętności i w pełni wykorzystać własny potencjał - Katie Cook


Autor: Katie Cook
Data wydania: 05.05.2022
Liczba stron: 176


Potencjał w słowie na "A".

Autyzm to problem, który dotyka coraz większej ilości dzieci. Diagnostyczne statystyki względem tego problemu nieustannie wzrastają, co może niepokoić, jednak sam autyzm wcale nie jest żadnym wyrokiem. To jedynie pewien problem, z którym można się uporać za sprawą codziennej pracy, terapii i dzięki nawiązaniu z dzieckiem silnej więzi, która pomoże mu opanować zaistniałe problemy (głównie na gruncie społecznym i emocjonalnym). Niniejsza książka to próba przedstawienia 90 ćwiczeń, za sprawą których można znacząco wzmocnić wspomniany społeczno-emocjonalny obszar, dzięki czemu nasze dziecko może wykonać bardzo wiele znaczących kroków w stronę, której pragnie dla niego każdy rodzic.

Spektrum autyzmu jest problemem (słowa „problem” używam tutaj celowo – problem zawsze można rozwiązać i w związku z tym brzmi to dużo lepiej i bardziej optymistycznie niż zamienne używanie sformułowań typu „choroba”, „schorzenie”) z którym w Polsce boryka się około 340 tysięcy osób. Według danych statystycznych około 80% z tej liczby stanowią dzieci. Niniejsza książka jest próbą jeszcze lepszego zrozumienia istoty autyzmu dziecięcego oraz próby praktycznego wskazania najbardziej skutecznych form efektywnych na tym polu zajęć, które z takim właśnie dzieckiem można przećwiczyć w zasadzie każdego dnia.


Autyzm objawia się najczęściej w przejawianiu przez dziecko trudności komunikacyjnych, niechęci lub braku umiejętności na polu wyrażania uczuć i /lub werbalizacji własnych potrzeb. Dzieci autystyczne wykazują zauważalną niechęć do zmian, opóźnienia rozwojowe w sferze społecznej i emocjonalnej, a także przywiązanie do schematów zachowań – zarówno w zabawie, jak również w codziennym rozkładzie zajęć w ciągu dnia, czy też w sferze ewentualnych nowości, którym dzieci te są wysoce niechętne. U autystyków zauważyć można brać chęci do nawiązywania kontaktu wzrokowego, a także zapóźnienia w procesie rozwoju mowy. Trzeba jednak pamiętać, że owe opisowe, najbardziej charakterystyczne dla autyzmu elementy, nie są obligatoryjne jeśli chodzi o ich występowanie. Każdy przypadek autyzmu powinien być traktowany indywidualnie i nie zawsze wszystkie powyższe objawy w danym przypadku występują. Nie można więc tutaj generalizować i tworzyć z tego wszystkiego sztywnej normy.

Katie Cook wskazuje na tę różnorodność i niejednoznaczność każdego dziecięcego przypadku oraz wskazuje na to, co jest kluczem do sukcesu w pracy z dzieckiem. Tym kluczem jest wielka empatia, cierpliwość, konsekwencja oraz systematyczność, które należy uskutecznić - najlepiej - na gruncie wypracowanej z dzieckiem silnej więzi i dobrej relacji, która dzięki zbliżeniu z opiekunem zapewnia dziecku nie tylko poczucie bezpieczeństwa (jako pewnej bazy do dalszego działania), ale która wytwarza także optymalne warunki do skuteczności prowadzonej terapii. A co do charakteru samej terapii, autorka konkretyzuje swoje stanowisko i proponuje nam stosowaną analizę zachowania.  


Co należy przez to pojęcie rozumieć? Najprościej mówiąc jest to rodzaj terapii behawioralnej, który opiera się na obserwacji zachowań i na dostosowaniu działań terapeutycznych do poziomu obserwowalnego sposobu codziennego funkcjonowania dziecka. Według przeprowadzonych badań terapia behawioralna wykazuje bardzo zauważalną skuteczność już po trzech-czterech latach intensywnej pracy – na etapie kilkuletniej pracy behawioralnej można zaobserwować znaczący stopień nadrobienia przez dziecko deficytów poznawczych i edukacyjnych.

Stosowana analiza zachowania jest to, jeszcze ściślej rzecz ujmując, terapia, która – działając na wielu poziomach – pomaga dzieciom w spektrum autyzmu rozwijać ważne umiejętności społeczne i ograniczać zachowania mogące negatywnie wpływać na ich życie. Prowadzone od ponad czterdziestu lat badania naukowe potwierdzają skuteczność stosowanych w niej procedur wzmacniania pożądanych zachowań.


Dziewięć rozdziałów drugiej części książki (pierwszą poświęcono głównie kwestiom teoretycznym) jest poświęconych rozwijaniu konkretnych umiejętności. W każdym znajdziecie dziesięć różnych ćwiczeń, które są ułożone według sugerowanych przedziałów wiekowych i dostosowane do poziomu rozwoju dziecka oraz pozwolą mu w pełni wykorzystać jego potencjał. I tak, idąc po kolei, mamy do czynienia z ćwiczeniami z komunikacji, zadania dotyczące współpracy z dorosłym (co znacząco wzmacnia więź, tak ważną dla długofalowego powodzenia terapii), wspólne zabawy, ćwiczenia dotyczące większego uspołecznienia dziecka, zadania ruchowe, ćwiczenia wyostrzające zmysły, a także pomagające się uspokoić, zwiększyć koncentrację oraz samodzielność.

Książka to same plusy. Jest ona nie tylko zrozumiała i przejrzysta, ale także - co ważne! - skupiono się w niej głównie na praktyce, która dzięki systematycznie wykonywanym, prostym zadaniom, pozwala zwiększyć u dziecka umiejętności społeczne oraz opanować zachowania niepożądane, które przeszkadzają mu w codziennym funkcjonowaniu. Same zadania, i to także ważne, podzielono w sposób tematyczny, dodając jednocześnie wskazówkę co do wieku, w jakim dane ćwiczenie pozwala na najlepsze rezultaty, dając w ten sposób odbiorcy znaczne pole manewru i elastyczności w wyborze zadań, które można wraz z dzieckiem przećwiczyć.


To bardzo ważna, mądra i niesamowicie użyteczna książka o realnej wartości praktyczno-merytorycznej. Lektury takie jak ta są ważne także z tego powodu, że przyczyniają się one do zwiększenia poziomu społecznej świadomości problemów takich jak autyzm. W ostatnich latach poziom tego zrozumienia i wiedzy w społeczeństwie stale wzrasta, jednak dalsze jego podnoszenie może tylko i wyłącznie poprawić sytuację – zwłaszcza w zakresie sposobu postrzegania osób autystycznych oraz w kwestii ich społecznej akceptacji oraz socjalizacji.

Gorąco polecam!

Dziękuję
Gdańskiemu Wydawnictwu Psychologicznemu za egzemplarz recenzencki.

#rozwójdzieckazautyzmem #autyzm #słowonaA #gwp #gdańskiewydawnictwopsychologiczne #stosowanaanalizazachowania #psychologia #ksiazkipsychologiczne #cosnapolce #dobraksiazka #czytamksiazki #gwpdladzieci #bookstagram #bookreview












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz